Otomotiv Satış Sonrası Sektöründe E-Ticaret’in Bugün ve Yarını

By 19 Temmuz 2018Genel

Her günü öğrenme ile dolu, sürekli evrilen müşteri beklentileri ve değişen piyasa koşullarına çevik bir şekilde adapte olduğumuz 6 yılı geride bıraktık.  İş hacmimizi her yıl önceki yıla göre 2 kat ve üzerine çıkarmayı başarırken, sonraki yıllar için de tohumları ekmeye devam ettiğimiz 6 yıl.  Bu yazımızda, büyümemizin temelini oluşturan ve bizi çevik olmaya teşvik eden, otomotiv satış sonrası e-ticaretin geleceğine yönelik yakından takip ettiğimiz trendlerden bahsedeceğiz.

Önce mevcut duruma bir göz atalım.  Geçtiğimiz günlerde Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği’nin yayınladığı (TÜBİSAD) E-Ticaret 2017 Pazar Büyüklüğü Raporu’nda, 2013-2017 arasında sadece online perakende sektörünün yıllık ortalama büyüme oranı %32 olarak açıklandı.  Online perakendenin toplam perakende sektörü içerisindeki payı 2017 yılında Türkiye’de %4.1 olarak gerçekleşirken, gelişmiş ülkelerde %9.8, gelişmekte olan ülkelerde ise %4.8 olarak yer aldı.  E-ticaret pazarının her geçen gün dijitalleşen dünya ile uyumlu şekilde toplam perakendenin büyüme hızının çok üzerinde büyüdüğü ve daha büyümek için çok yeri olduğunu kolaylıkla söyleyebiliriz.  Bu durum bir köşede tezgah açıp beklediğimizde kullanıcıların akın akın bize koşturacağı anlamına gelmiyor.  2017 yılında KolayOto’dan alışveriş yapan kullanıcıların %67’si KolayOto’da satın alma kararı vermeden önce en az 2 veya daha fazla KolayOto’yu ziyaret etti.  Bu ziyaretlerinden önce videolar izlediler, reklamları incelediler, sosyal medya çalışmalarını takip ettiler, forumlarda yazılan yorumları okudular, mağazaları ziyaret ettiler.  Satın alma kararını vermeden önce KolayOto’ya farklı kanallardan ve bilgisayar, tablet ve mobil olmak üzere farklı cihazlar üzerinden geri geldiler.  İşte bu yolculuğu doğru anladığımızda, kullanıcılarımızın her birinin kapımızdan içeri girdiğinde nasıl bir uslüple karşılanması gerektiği ve ihtiyacının ne olduğunu daha doğru şekilde tespit edebiliyor ve ihtiyaçlarına özel çözümler sunabiliyoruz.  Mağazacılık tecrübesi olanlar “ben müşterimi kapıdan içeri girdiğinde gözünden tanırım” sözünü ya işitmişler ya da kendileri kullanmışlardır.  Bu sürecin verilere dayalı şekilde dijitalleştirilmesini kastediyoruz.  İşte bu beceri, %32 ortalama büyüme olan bir pazarda, aynı dönemde %61 yıllık bileşik büyüme oranı ile büyümemizi olanaklı kıldı.

GrowthPeki, sırada ne var?

Bugün sektörümüzde hala “e-ticarete dahil olmalı mı olmamalı mı?” şeklinde süren tartışmalar olsa da Dünya’nın genelinde e-ticaret çoktan geleneksel bir iş alanı olarak tanımlanmaya başladı.  Geleceğe baktığımızda kullanıcılarımızın KolayOto.com’u ziyaret etmeden önceki deneyim ve süreçlerini anlamaya daha fazla kaynak ayırmaya ve KolayOto.com’da aradıklarını bulmalarını kolaylaştırmaya devam ederken, sunduğumuz ürün ve hizmet seçeneklerini artırmaya devam edeceğiz.  Kullanıcılarımızın KolayOto.com’u ziyaret ettikten sonraki deneyimlerini geliştirmek için ise geçtiğimiz yıl devreye aldığımız KolayOto Servis’i geliştirmeye, tüm paydaşlarımıza sürekli gelişimlerini olanaklı kılacak araştırma sonuçları raporlamaya hız vereceğiz.  Montaj noktalarından servislere, ulusal üreticilerden dünya markalarına iş birliklerimizi artırmaya, ortak müşterilerimize bugün itibariyle ayrı ayrı sunduğumuz deneyimden çok daha fazlasını birlikte nasıl sunabileceğimize yönelik projeler geliştirmeye devam edeceğiz.  Bu süreçte büyük veri analizi ve blokzincir uygulamaları önümüzdeki 5 yıl içerisinde gündemimizde gittikçe artan bir yer almaya başlayacak gözüküyor.  Bu alanda hali hazırda araştırmalarımız, yerli ve yabancı iş ortaklığı görüşmelerimiz süre gelmektedir.

Bir sonraki adım ise otomobil sahipleri ile geliştirdiğimiz güçlü bağları, her geçen gün akıllanan otomobiller ile kurmaya başlamak.  Çok da uzak olmayan bir gelecekte otomobillerin doğrudan ürünler ve servisler ile ilişki kurmaya başlayacağını ön görüyor ve otomobillerle doğrudan iletişime geçmek için araç telematiği projeleri üzerinde çalışıyoruz.

Dev bir sektörün içerisinde çevik ve verilere dayalı şekilde gelişen bir organizasyon olarak, yaptığımız çalışmaların sektörümüze cirosal ölçeğimizin çok ötesinde etkileri olduğuna inanıyorum.  Bu açıdan KolayOto’nun sektördeki yerini, kütlesi vücudun 50’de 1’i olan beyine benzetiyorum.

Mustafa Kemal Atatürk’ün dediği gibi “Sağlam kafa sağlam vücutta bulunur.”  Bizler de sunduğumuz her hizmette, kullanıcılarımızın deneyimini, güçlü partner ağımız, montaj noktaları, toptancı firmalar, kargo firmaları, ödeme sistemleri, yazılım firmaları, telekomünikasyon firmaları gibi çok çeşitli iş ortakları ile birlikte yarattığımızın bilincindeyiz.  Attığımız her adımda iş ortaklarımızın prensiplerine saygılı şekilde, tüm paydaşlarımız için katma değer yaratarak ilerlemeye devam edeceğiz.

Leave a Reply